petak, 17. prosinca 2010.
Poslovni običaji u Irskoj
Irska ima oko 4 miliona stanovnika, od kojih je oko 58% nastanjeno u Dablinu. Preko 90% stanovnika je rimokatoličke veroispovesti. Ova zemlja ima izuzetnu snagu, kojom je od vekovima invadirane i siromašne zemlje danas postala jedna od najprogresivnijih zemalja u Evropskoj uniji. Od šezdesetih Irska je uvela nulte takse za strane kompanije na svom tlu i slobodnu trgovinu sa Britanijom. Direktnim stranim investicijama, kao i pametno investiranim prilivom iz EU u visoke tehnologije, otvaraju širom vrata za svoj napredak. Mir koji je postignut sa Britancima po pitanju Severne Irske je mnogo doprineo ovom uzletu privrede. Iz ovoga svi možemo naučiti kako naizgled nepomirljive razlike mogu da rezultiraju napretkom.
Irski jezik se govori najviše u zapadnom delu zemlje, ali je ipak engleski dominantan. Određene struke, kao npr. medicinske sestre i profesori zbog prirode posla znaju i koriste i irski.
Ova zemlja ima razvijenu industriju kompjuterskog softvera, informacione tehnologije, proizvodnje hrane, tekstila, odevnih predmeta, hemije i lekova. U poljoprivredi je zaposleno 8% stanovništva, 29% u industriji, dok je u uslugama čak 64%. U novije vreme intenzivno se razvija turizam.
Tokom vekova, Irska je polovinu stanovništva iselila u prekookeanske zemlje. Danas se ovi ljudi, kao i njihovi potomci vraćaju i naseljavaju ponovo na ovom „zelenom ostrvu”.
Kako se ponašati u Irskoj?
Irci su veoma prijateljski orijentisan narod. Veoma vole da se druže, posebno u pabovima. Očekujte manje formalno ponašanje nego što je u zapadnoj Evropi. Čak je i oblačenje u poslu manje formalno, posebno u manjim mestima.
Prilikom susreta, rukujte se i gledajte direktno u oči. Za ljude koji izbegavaju direktan pogled smatra se da ne zaslužuju poverenje.
Irci izuzetno uživaju u debatama i raspoloženi su za raspravu na sve teme, od religije do politike. Cinizam je određena vrsta nacionalnog sporta i, ukoliko vas zadirkuju, treba reagovati samo sa smeškom. U razgovoru su često samokritični, prema sebi, svom narodu i svojoj zemlji. Nikako ne pokazujte da se slažete sa ovim izjavama, jer će vam brzo uzvratiti primedbama na vašu zemlju i narod.
Invazije su duboko usečene u svest svakog Irca i priče o tim događajima se prenose generacijama. Imaju dugu istoriju loših godina iza sebe i videćete sigurno puno kontroverzi o mnogim događajima. Trudite se da ne učestvujete previše u ovakvim raspravama, jer se situacija lako može oteti kontroli.
Irci ne pridaju previše pažnje titulama i akademskim zvanjima. Sem ukoliko neko nije završio „Triniti” ili „Blekrok” koledž, koji su na ceni. Čak se može desiti da zadirkuju osobu koja ima akademsko zvanje. Iz ovoga proističe da nikako i ni pod kojim okolnostima ne naglašavate svoja dostignuća ili titule. To neće naići na odobravanje. Videćete da osoba koja ima titulu mora prvo svojim ponašanjem i rezultatima zaslužiti ugled, pa će tek u tom slučaju titula imati svoju punu afirmaciju. Po ovom pitanju najsigurnije je da sledite ponašanje okoline.
Za prvi susret uvek je dobro koristiti „Mr.”, „Mrs.” i „Ms” oslovljavanje, posle toga brzo prelaze na „ti” i praktično oslovljavanje po imenu. „Sir” i „Madam” se jako retko koriste. Reč koja je oznaka za bilo koju žensku osobu je „yer wan“ (yer one), dok je za mušku osobu to „yer man“.
Poklanjanje nije uobičajeno u poslu. Ukoliko vas pozovu kući, dobro je poneti cveće, čokoladu, dobro vino. Lep poklon je svakako i ilustrovana knjiga o svojoj zemlji. Može i nešto specifično, kao npr. pršuta, ali imajte na umu da zbog strogih carinskih zakona treba da bude fabrički vakumirana.
Kako poslovati sa Ircima?
Dobro je uvek na početku predstaviti se uz vizitkartu. U početku je dobro malo popričati o vremenu, saobraćaju ili putovanju do Irske. Irci vole razgovor i tišina je neprihvatljiva za njih. Na pitanja nemojte odgovarati kratkim i odsečnim odgovorima. A ukoliko ćutite, to je praktično znak hladnoće i neprilagodljivosti. Veoma su direktni i ponekad ih ponese žar razgovora, te može da se desi da neka obećanja olako daju. Ali ta površnost je samo u početku, dok se upoznajete, a situacija se menja kad se zaista udube u pregovore.
U Irskoj kulturi porodica je sve. Imaju snažan osećaj pripadnosti grupi. Ako vas ne identifikuju kao pripadnika neke grupe, neće vas ceniti. Celo društvo je organizovano po principu prilično zatvorenih grupa. Grupe su sastavljene od poznanika, prijatelja, rođaka po principu lokal-patriotizma (slično kao i kod nas). Unutar grupe posluju jedni sa drugima, upućeni su jedni na druge i kupuju i prodaju jedni drugima. Neće širiti krug poslovanja i neće kupovati od vas ukoliko to isto mogu da kupe od nekog iz svoje grupe.
U ovakve krugove ulazi se teško i po preporuci. Ako vas je neka osoba preporučila i vi to ne iskoristite, potrošili ste značajan kontakt, jer će davalac preporuke proveriti da li ste se pozvali na njega ili ne. Veoma su odani tradiciji i određenim ritualima, kao npr. rođenje, venčanje ili sahrana. U slučaju sahrane poslovnog partnera ili člana familije, dolazak je obavezan. Ukoliko se ovo propusti, to zauvek ostaje zabeleženo u grupi kao negativan poen.
Radno vreme
Radno vreme fabrika je od 8.00/8.30, kancelarija od 8.45/9.30 do 17.30 sa pauzom za ručak od 13.00 do 14.00. Banke rade od 10.00 do 16.00, pošte od 09.00 do 17.30/18.00 od ponedeljka do petka. Prilično je uobičajeno da firme budu zatvorene u vreme ručka od 13.00 do 14.00.
Radna nedelja ima od 37 do 40 radnih sati. Po zakonu o radu, zaposleni ima garantovane 3 radne nedelje plaćenog odsustva, dok u skorije vreme mnogo firmi daje 21 dan plaćenog odsustva. Imaju veoma jake sindikate, ujedinjene u centralni. Zakonom je regulisano pitanje radnih sati, sigurnosti i praznika. Plate i drugi uslovi definisani su kolektivnim ugovorima. Otpuštanje radnika mora da se najavi i ne može da se obavi bez najave od minimalno 1 nedelje sve do 8 radnih nedelja unapred.
Na rad se ponekad gleda kao na nužno zlo. Žene se još uvek bore za iste plate i pozicije, mada je usvojen princip jednakih mogućnosti za sve.
Kako pregovarati sa Ircima?
Zanimljivo je da agresivne tehnike prodaje neće dati nikakvog efekta. Čak će tehnike prodaje koje uključuju oduševljenje prodavca proizvodom, kroz entuzijazam na prezentaciji, naići na podsmeh. Dobro je na prezentaciji praviti komparacije i metafore u vezi sa sportom (posebno fudbalom).
Prezentacija mora da bude kratka i jasna, sa naglaskom i na dobre i na loše strane proizvoda. Očekujte da će uvek pokušati da obore cene. Ključ uspeha je u brzim odgovorima na zahteve za cenama i rokovima isporuke. Značenje roka isporuke je veliko. Bolje je deklarisati duži rok za isporuku, nego kasniti zbog ishitrenog obećanja.
Tokom pregovora emocije su isključene, posebno tokom donošenja odluke. Pokazivanje emocija čak izaziva sumnju u kredibilitet osobe. Bez obzira na lična osećanja, pravila kompanije se moraju slediti.
Uvek održavajte kontakt sa svojim kupcima ili distributerima. To je važno zbog dobre informisanosti, kao i razmene ideja. Za to može poslužiti stalna razmena e-mailova, faksova ili telefonskih poziva. Pored ovoga, potrebno je povremeno osigurati i lični kontakt.
Na kraju susreta, uvek je dobrodošlo rukovanje. Dodirivanje i grljenje drugog muškarca (kao u Španiji) nije društveno prihvatljivo. Održavajte ličnu razdaljinu uvek, ne približavajte se niti udaljavajte previše. Održavajte kontakt očima, posebno dok vam se neko obraća.
Uobičajeno ponašanje je da muškarac otvara vrata ženi, pridržava kaput i slično. Isti stepen poštovanja se očekuje prema nadređenima i starijim osobama.
Na kraju treba reći da su Irci i izuzetno tvrdi, upravo zbog pomenutih teških godina u nasleđu, tako da ih je jako teško impresionirati. Čak i ako vam to uspe, teško da će vam to otvoreno priznati. Najbolji pristup je biti prijateljski nastrojen, opušten, skroman i nepretenciozan. Izbegavajte zvaničnost, naglašavanje titula i nervozu. Kad uočimo da imamo puno zajedničkih osobina sa ovim narodom, kao i kad upoznamo one lepe i zanimljive strane koje su različite od naših navika, poslovaćemo znatno lepše.
Savladajte osnovne izraze!
Irci će biti oduševljeni ako savladate par sledećih reči:
Fáilte (fa:ltjə) – dobrodošli
Slán (sla:n) – doviđenja
Le do thoil (lε dә hul) – molim vas
Go raibh maith agat (gə rεv mah agәt) – hvala
Nada Rumenčić
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar